Flyttad missil

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-nordkorea-kan-planera-missilavfyrning Här har vi en typisk DN-artikel. Rubriken är längre än vad brödtexten är, underbart! Kom också att fundera på varför TV4s reporter, det gamla nyhetsankaret stod i New York, varför är han inte på Västkusten eller åtminstone i Washington?
 
Nordkorea her flyttat en missil till ostkusten. Återigen, den kommer inte att användas. Om jag var rädd för att bli attackerad av en supermakt skulle jag också flytta runt mina pjäser. Kom ihåg att USA faktiskt har förstärkt sitt missilförsvar på Guam. Tolkar Nordkorea detta på samma sätt som vi gör? Dessutom har USA flyttat sig närmare både till havs, på land i Sydkorea och dessutom i luften med sina B2or. Hur skulle vi tolka det om Ryssland gjorde på ett liknande sätt i vår närhet? 
 
"Nordkorea har ju Kina i ryggen" får man ganska ofta höra när man pratar om Nordkorea. Nja, Nordkorea är beroende av handel med Kina, men nu börjar även kineserna att tröttna. Den som är rädd för ett kärnvapenkrig mellan Kina och USA kan jag lugna direkt. Kina skulle inte ha en chans. USA är så vida överlägset, och det vet Kina om.
 
Inte ens Sydkorea skulle idag vilja ha ett enat Korea. I ett krig skulle Sydkorea få ta emot enormt många flyktingar, samtidigt som kärnvapenspetsar skulle kunna komma på villovägar, och vem vet vad någon galen officer kan få för sig? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0